Overslaan en naar de inhoud gaan
menu

menu

Home
Home
Mijn Dossier
search
keyboard_arrow_left
  • Verzekeringen
    • Auto
    • 2e Gezinsauto
    • WoonZeker Pakket
    • Woonhuis
    • Inboedel
    • Aansprakelijkheid
    • Rechtsbijstand
    • Reis
    • Motor
  • Schade melden
    • Schade melden in uw digitaal dossierSchade melden
    • Aanrijding met een tegenpartij gehad en geen schadeformulier?Meer info >
    • Meer lezen over schade melden >
    • Alles over schadevrije jaren >
    • Bel ons alarmnummer >
    • Schadeformulier >
Home

Main navigation

  • close
  • Home
  • Verzekeringen
    • 0096_New_Auto
      Auto

      Meer info Bereken premie
    • 0103_New_Rechtsbijstand
      Rechtsbijstand

      Meer info Bereken premie
    • 0099_New_Woonhuis
      Woonhuis

      Meer info Bereken premie
    • 0100_New_Inboedel
      Inboedel

      Meer info Bereken premie
    • 0098_New_Motor
      Motor

      Meer info Bereken premie
  • Schade melden
    • Layer 1
      Online schade melden in uw digitaal dossier

      • Log in met uw gebruikersnaam en wachtwoord; • Klik rechtsboven op "Mijn account"; • Ga naar “Schades” en vervolgens naar “Schade melden”; • Vul uw gegevens in, vertel over uw schade, deel foto’s en bevestig; • Uw schade is succesvol gemeld. Wij nemen contact met u op. Online schade melden
    • Layer 1
      Aanrijding met een tegenpartij gehad en geen schadeformulier?

      Heeft u zojuist een aanrijding gehad en beschikt u niet over een Europees Schadeformulier? Regel dan uw schademelding via MobielSchademelden.nl. Zorg dat u het formulier samen met de tegenpartij invult en ondertekent! Meer info
    • Handige links

      > Schade melden > Schadeproces > Schadeformulier > Alles over schadevrije jaren > Schadegarant
  • Klantenservice
    • Top 5 veelgestelde vragen

      1. Wat is een digitaal dossier? 2. Wat is de opzegtermijn van mijn verzekering? 3. Wat is de hoofdpremievervaldatum? 4. Hoe wijzig ik mijn verzekering? 5. Waar vind ik mijn polisvoorwaarden? Naar alle veelgestelde vragen
    • Kunnen wij u hier mee helpen?

      > Meer lezen over het digitaal dossier en inloggen > Alles over schadevrije jaren > Het coronavirus en uw verzekering
    • Handige links

      > Klantenservice > Veelgestelde vragen > Schade melden
  • Over ons

Schadevrije jaren, hoe werkt dat?

Alles wat u wilt weten over uw schadevrije jaren.

De hoogte van uw premie is afhankelijk van het aantal schadevrije jaren. Geen idee wat dit precies inhoudt? Wij vertellen u er graag meer over. Ook informatie over de bonus-malusladder vindt u terug op deze pagina. Zo maken we het voor u gemakkelijk.

Kunnen wij u hiermee helpen?

  • Wat zijn schadevrije jaren?
  • Hoe weet ik hoeveel schadevrije jaren ik heb?
  • Mijn schadevrije jaren kloppen niet. En nu?
  • Wat is het bonus-malussysteem?
  • Veelgestelde vragen

Wat zijn schadevrije jaren?

Vanaf het moment dat u een auto of motor bezit moet u deze verzekeren. Staat de verzekering op uw naam? Dan start u vanaf dan met het opbouwen van schadevrije jaren. Schadevrije jaren zijn de jaren dat u schadevrij rijdt. Rijdt u een jaar zonder schade? Dan heeft u één schadevrij jaar opgebouwd.

0064_garantie-icon

Voordelen van schadevrije jaren

Heeft u schadevrije jaren opgebouwd? Dan krijgt u korting op uw verzekering. De hoogte van de korting werkt volgens het bonus-malussysteem. Voor ieder jaar dat u schadevrij reed, gaat u een stapje hoger op de ladder. Hoe meer schadevrije jaren u opbouwt, hoe minder premie u betaalt. Uiteindelijk kan de korting oplopen tot zelfs 85%!

Hoe weet ik hoeveel schadevrije jaren ik heb?

Natuurlijk is het belangrijk dat u weet hoeveel schadevrije jaren u opgebouwd heeft. Het aantal schadevrije jaren vindt u op uw laatste polisblad en op uw factuur. Is uw verzekering beëindigd? Met een formulier van Stichting EPS kunt u kosteloos uw schadevrije jaren in Roy-data bekijken. Roy-data? Dat is een landelijke digitale database waarin verzekeraars schadevrije jaren opslaan.

0092_Tip

Benieuwd hoeveel schadevrije jaren u heeft?

Meer informatie

Log dan in in uw digitaal dossier. Hier vindt u uw laatste polisblad en uw factuur. Zo weet u meteen hoeveel schadevrije jaren u opgebouwd heeft.

Naar mijn digitaal dossier

Mijn schadevrije jaren kloppen niet. En nu?

Vervelend dat uw schadevrije jaren niet kloppen. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Wij zetten de meest voorkomende oorzaken voor u op rij.

0092_Tip

Roy-data

Meer informatie

Wij vragen uw gegevens op in Roy-data. Hier worden uw schadevrije jaren geregistreerd. Klopt dit aantal niet? Neem dan contact op met uw vorige verzekeraar. Zij dienen uw schadevrije jaren vrij te geven en in te voeren in de databank.

0092_Tip

Leaseauto

Meer informatie

Reed u voorheen in een leaseauto of auto van de zaak? Dan kunt u een leaseverklaring of bonus-malusverklaring opvragen bij uw vorige maatschappij. Verstuur deze naar ons en wij verwerken uw schadevrije jaren.

0092_Tip

Tweede (auto)verzekering

Meer informatie

Zijn uw schadevrije jaren reeds in gebruik op een andere (auto)verzekering? Dan kunnen wij deze helaas niet overnemen op uw tweede verzekering. Wel kunnen wij u een tweede gezinsauto met korting aanbieden.

Wat is het bonus-malussysteem?

Eh, wat zegt u? Het bonus-malussysteem dus. Klinkt ingewikkeld, maar dat valt eigenlijk best wel mee. Door middel van het bonus-malussysteem belonen verzekeraars goed rijgedrag en straffen ze slecht rijgedrag. De woorden 'bonus' en 'malus' betekenen dan ook 'goed' en 'slecht'. Onderdeel van het systeem is de bonus-malusladder. Het is eigenlijk gewoon een echte ladder met treden. Hoe hoger u op de ladder staat, hoe meer korting u op uw premie krijgt.

Bonus-Malusladder van je autoverzekering | Verzekeruzelf

0092_Tip

Hoe werkt de bonus-malusladder?

Heeft u een motorrijtuigenverzekering afgesloten? Dan bepaalt de verzekeraar uw begintrede op de bonus-malusladder. Om dit te bepalen geeft u uw schadevrije jaren door. Aan de hand hiervan wordt uw trede en daarmee uw korting bepaald. Heeft u een jaar schadevrij gereden? Dan stijgt u één trede op de ladder.

0092_Tip

Kan ik ook dalen op de bonus-malusladder?

Helaas kunt u ook dalen op de ladder. Rijdt u een schade waarvoor u verantwoordelijk bent? Dan valt u terug op de ladder. Hoeveel treden u daalt, is afhankelijk van de verzekering die u heeft. Terugvallen gaat met meerdere treden tegelijk. De bonus-malusladder vindt u in uw polisvoorwaarden.

0092_Tip

Welke schade is van invloed op de bonus-malusladder?

Alle schade die u bij uzelf of een ander veroorzaakt, is in principe van invloed op de bonus-malusladder. Schades buiten uw schuld zijn niet van invloed. Denk hierbij aan ruitschade, diefstal, brand of aanrijding door een tegenpartij.

Altijd mijn schade melden of schade voor eigen rekening nemen?

Soms is het verstandig om na te gaan of het verstandig is om schade te melden. Rijdt u tegen een paaltje aan en is de schade minimaal? Dan kunt u overwegen om de schade voor eigen rekening te nemen. Zo heeft de schade geen invloed op uw schadevrije jaren en daarmee uw verzekeringspremie. Heeft u een paar maanden geleden schade gemeld en wilt u dit terugdraaien? Neem dan contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

Veelgestelde vragen

0092_Tip

Wat zijn schadevrije jaren?

Vanaf het moment dat u een motorrijtuig op uw naam heeft, start u met het opbouwen van schadevrije jaren. Ieder jaar dat u geen schade rijdt, geeft u een extra schadevrij jaar. Hoe meer schadevrije jaren, hoe hoger de korting op uw auto- of motorverzekering. Deze korting wordt berekend aan de hand van de bonus-malusladder.

0092_Tip

Wat gebeurt er met mijn schadevrije jaren na een schade?

Rijdt u een schuldschade of kan uw schade niet verhaald worden? Dan valt u per schade vijf jaar terug in schadevrije jaren. Dit heeft gevolgen voor de korting uit de bonus-malusladder. Deze bonus-malusladder vindt u terug in de voorwaarden van uw verzekering. Het aantal treden dat u terugvalt verschilt per verzekering.

0092_Tip

Kan ik een schade terugbetalen?

Soms is het verstandig om een schade terug te betalen. Zo valt u niet terug in schadevrije jaren. Meestal kunt u tot één jaar na uw schademelding een schade terugbetalen. Deze periode kan soms worden verlengd. Wilt u meer weten over het terugbetalen van een schade? Mail naar schadebehandeling@verzekeruzelf.nl.

Naar veelgestelde vragen
0075_Chat

Heeft u toch nog vragen?

Wij helpen u graag. Neem contact met ons op en wij beantwoorden uw vraag zo snel mogelijk.

Neem contact op

Informatie

  • Klantenservice
  • Veelgestelde vragen
  • Complimenten en klachten
  • Schade melden
  • Schadeproces
  • Overstappen naar Verzekeruzelf
  • Handige formulieren

Voorwaarden

  • Verzekeringen
  • Begrippenlijst
  • Blog
  • Algemene voorwaarden
  • Zakelijk

Hulp

  • Over Verzekeruzelf
  • Werken bij
  • Privacy
  • Disclaimer
  • Beleid